Friday, January 23, 2015

Minat Ayam Laga

Tinggal di Taman Perumahan tak sama tinggal di kampung. Tak ada yang menafikannya. Tapi minat tetap minat. Tak ada beza di Taman Perumahan atau di Kampung Halaman. Jadi aku bela juga ayam laga walaupun duduk di Taman Perumahan. Nak buat macamana ... dah minat. Mungkin perbezaannya adalah cara ternak tu berbeza. Ayam tak boleh dalam jumlah yang banyak. Reban kena bersih. Keizinan jiran sebelah menyebelah perlu. HaHa cara sebegini perlu ke kat kampung kita?

Ntah macamana rezeki nak masuk. beberapa bulan lepas, isteri minta buat penyidai di luar. Aku panggillah tukang. Bukan aku tak pandai buat penyidai tapi tak cukup alat nak buat. Huhu.. Datang le tukang dua orang. Siap penyidai besi dengan tali besi besalut hijau. Sembang-sembang dengan abang tukang dapat tahu duduk tak jauh di kampung tak jauh dari Taman. Ada bela ayam katanya. Baru aku nak buka topik ayam dengan tukang ni, datang pulak kawan aku nak bincang sesuatu. Dah terencat. Abang tukang dah melangkah balik lepas diberi upah. Aduiih.. 

Esoknya.. Ayam kampung? Ayam Laga? Ayam apa? Ayam kampung? Ayam Laga? Ayam apa? Tak senang aku dibuatnya. Akhirnya dah tak tahan.. aku carik rumah abang tukang. Jumpa! Wow!! Ayam Bapok ayam laga!!.  Berbunga balik minat aku. "Rahim.. kalu minat ambik je lah sepasang dua bawa balik..." Korang bayangkanlah!!

Ni dia ayam tuh... sabaaar..nanti lain kali aku postkan


2 comments:

  1. bopok kan seerti dengan pondan, ayam pondan ke hehe

    ReplyDelete
  2. bunyi sukukata "pok" dari perkataan bapok seperti kita menyebut "po" dari perkataan polis bukan seperti menyebut "puk" dari perkataan lapuk. begitulah bunyi bapok bagi orang terengganu adanya.

    ReplyDelete