Wednesday, January 28, 2015

KERJA DAN HOBI

Balik dari oversea, terus dapat kerja sebagai pendidik di sebuah pusat pendidikan swasta di Klang. Gajinya boleh tahanlah. Menyewa di sebuah rumah di Kg Sg Pinang Klang. Luas kawasan persekitaran rumah sewa kerana berada di hujung kampung. Berjiran dengan Abang Minang yang minat bela ayam laga. Ketika bercuti di Kampung aku ambil sepasang ayam laga kepunyaan bapaku dan dibawa ke Klang. Pendek cerita membiak ayamku. Sering bertukar baka dengan abang minang tu. Hinggalah suatu hari datang mamat Indo berkenan dengan ayam jantan aku. Dia nak beli. Aku tak jual kerana aku dapat tahu mamat ni suka berjudi laga ayam. oleh kerana sikap tak putus asa dia, aku jadi bosan akhirnya aku masukkan ayam lagaku dalam periuk belanga. Tambahan pula waktu tu aku dalam proses pindah rumah sewa dalam kawasan pagar masjid. Hobiku terpaksa ditangguhkan buat sementara waktu.

Tahun 2000 aku pindah pulak tempat kerja di Kuala Kubu Bharu. Duduk di Kuarters kerajaan ada kawasan dan laman luas. Aku sambung balik hobi lama bela ayam laga yang aku ambil dari rumah bapaku di Terengganu. Ni dia ayamnya




Hobi aku kali ini terpaksa ditangguhkan lagi. Semua ni berlaku ketika ayam lagaku sedang membiak. Kali ni sebab pindah rumah ke taman perumahan yang lamannya sempit. Kalau diteruskan hobi ni mengganggu jiran. Semua ayam tu aku bawa balik ke Pahang rumah mertuaku di Kuala Lipis. Dengar cerita semua ayam tu dah hilang tak dapat dikesan.



No comments:

Post a Comment