Monday, September 5, 2016

AYAM LAGA BETINA

Susahnya nak dapat ayam laga betina untuk dipasangkan dengan ayam jantan kacukan ibu laga jantan hutan. Jika berduit mudah je. Ada je yang nak jual tapi mahal.Setakat ni aku tak sanggup korbankan duit untuk seekor ayam betina. Ikhtiar dulu tanya sana sini kalau-kalau ada yang nak jual ayam laga betina dengan harga yang tidak terlalu mahal. Aku pun bukan nak cari ayam betina yang gred A. Huduh-huduh pun tak apa sebab aku hanya suka tengok rupa ayam laga yang ada stail tersendiri. Aku bukan nak melaga-lagakan ayam laga peliharaan. sekadar hobi dan mengimbau zaman kanak-kanak ku.

Yang dicari-cari akhirnya muncul. Anak murid dari Klang Selangor yang belajar dengan ku bagi percuma. Dia tercerita kisah ayamnya sereban kena ligan dengan anjing liar. Rupa-rupanya dia ada juga bela ayam laga campur ayam kampung. Yang terselamat ayam laga betina dia. Jadi aku nyatakanlah hasrat nak bela ayam laga. Dengan senang hati dia menawarkan ayam laga betinanya kepadaku. Dia dah tawar hati buat masa ni nak bela ayam. 

Semalam dia bawakan ayam laga betinanya. Wah! Gred A ni.... tapi dah tua pada pengamatan aku. Sebab ayam betina laganya dah bertaji setengah inci. Entah boleh bertelur ke tidak bisik hati kecilku. Tawakkal je lah. Jadi kalau ada otai-otai ayam laga terbaca blog aku ni bagi lah pandangan. Agak-agaknya masih boleh bertelur ke tidak? Nah ini ayamnya


Jantan Menunggu yang bawah ni betina bertaji




No comments:

Post a Comment